Följ med på en gastronomisk resa i georgien!

2 min läsning

SMAKRESA På denna unika resa står det läckra georgiska köket i fokus. Vi kombinerar besök i genuina byar med måltider skapade av skickliga kockar och vinprovningar på småskaliga vingårdar.

AV SOFIA GYNGE FOTO SHUTTERSTOCK, VÄRLDENS RESOR, ANASTASIA LUNDQVIST

Supra – en festmåltid som dukas upp med mängder av olika rätter.

Vi börjar och avslutar i huvudstaden Tbilisi där vi utforskar den medeltida stadskärnan, beundrar 1800-talets artnouveaufasader och möter några av landets mest innovativa matprofiler. Vi reser genom landets dramatiska landskap med Kaukasus höga berg och frodiga dalgångar.

Med kunskap om råvaror och matlagning som resans röda tråd får vi unika möjligheter att lära känna landets historia och kultur. Vi provar på de regionala läckerheterna och lär oss hur man tillagar landets paradrätter. Välkommen till bords i Georgien!

DAG 1 Avresa mot Tbilisi

Vi flyger till Tbilisi via Istanbul på eftermiddagen.

DAG 2 Tbilisi

Vi landar tidigt i Tbilisi. Efter frukost ger vi oss ut på en stadsvandring och upptäcker stadens spännande förflutna. Som introduktion till det georgiska köket träffar vi en familj och ägnar ett par timmar åt att lära oss att laga klassiska rätter. På kvällen äter vi på ett av stans bästa ställen. Maten serveras med vin från några kreativa småskaliga producenter.

DAG 3 Tbilisi – vindistriktet Kakheti

Vi reser österut för att komma till Kakheti, Georgiens främsta vindistrikt. Vår första anhalt är i Signaghi där vi ger oss ut på strövtåg, utforskar gömda gränder, medeltida kyrkor och gamla gårdar. På en vingård får vi uppleva vinskörden och vintillverkningen på traditionellt vis och bjuds på det populära orangevinet. Självklart vill vi också röra i grytorna och vår duktiga kock bjuder på några hemligheter bakom landets favorit-rätter. Sent på eftermiddagen checkar vi in på hotellet utanför Telavi, med en bedårande utsikt över Kaukasus.

DAG 4 Vindistriktet Kakheti

Idag gör vi besök som visar landets uråldriga vinkultur och den moderna vinindustrins framgångar. Vi stannar en stund i Telavi för en promenad genom stadskärnan och marknaden. Därefter blir det avsmakning av ostar på ett ysteri. Åter till Kisiskhevi och hotellet.

DAG 5 Kakheti – Kutaisi

Efter tidig frukost reser vi ca två timmar med buss mot den gamla huvudstaden Mtskheta. Egen tid för lunch. På vägen besöker vi Baia's Winery, en familjevingård i byn Obcha som gett nytt liv till Ge

Denna artikel är publicerad i...