Med skärmen på fjälltur

3 min läsning

Flyga på fjälltur med skärm, hur funkar det? Alldeles utmärkt om du frågar entusiasten Henrik Dahlstedt, som bland att utforskat Jämtlandsfjällen från ovan.

BERÄTTAT FÖR ANTON FURULAND

En av Henriks och Andreas två lägerplatser under turen i Jämtlandsfjällen.
FOTO PRIVAT

”Jag och min kompis Andreas hade flugit mycket tillsammans i Åre sen tidigare. Vi lärde känna varandra genom Skysport Åre, en jättebra klubb för skärmflygning med superhärlig gemenskap. Det är en sån frihetskänsla att skärmflyga, det är nästan svårt att beskriva.

Nu ville vi utmana oss själva och för första gången testa att genomföra ett skärmflygsäventyr med övernattning – det kallas Vol Biv och har sitt ursprung i Frankrike. Vi packade ryggsäckarna med allt som krävs för att vara helt självförsörjande några dagar i Jämtlandsfjällen: tält, kläder, mat och sovutrustning.

Från Storulvån började vi med en rätt rejäl topptur upp på Storsnasen (1 463 meter över havet), och därifrån fick vi en superfin flygning med halva fjällvärlden under oss. Efter landning gick vi vidare upp på Lillulvåfjället och slog nattläger – då är vi på höjd och kan starta direkt med att flyga nästa dag, väldigt skönt.

Vi vaknade upp till rätt hyggligt väder, ganska mycket vind men inte så molnigt. Strax efter lunch gjorde vi dagens första flygning, ner mot vandringsleden som går upp mot Sylarnas fjällstation. Därifrån gick det inte att flyga vidare, vindarna var inte med oss, så vi fick fortsätta till fots och upp på Herrklumpen. Där blev vi kvar ett tag och flög och hangade, vilket innebär att man bara hänger i vinden och flyger lite fram och tillbaka i uppåtvindarna.

Vi övernattade därefter mellan Herrklumpen och Fruntimmersklumpen, och på morgonen gick vi upp på den senare för en sista flygning. Vi fick vänta en stund för att pricka in rätt vind. Man vill ha motvind när man startar, för luften är det som fyller skärmen och ger den sin form. Till slut lyckades vi hitta en del termik så vi kunde ta höjd igen och fick till en lite längre flygning därifrån och landade precis intill vandringsleden vid Lillulvåfjället, och så vandrade vi den sista biten tillbaka till Storulvåns fjällstation.

Totalt tog vi oss ungefär 55 kilometer och 3 000 höjdmeter på tre dygn. Vi var trötta men supernöjda!

Det blev ungefär som vi tänkt, men att exakt veta hur en sån här tur ska bli är omöjligt. Väder och vind styr ens möjligheter och det är både charmen och utmaningen med skärmflygning. Som exempel landade jag och Andreas på två olika ställen efter flygninge

Denna artikel är publicerad i...